يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
کد مطلب : 126055
اعتراف رسانه‌های صهیونیستی به توان هسته‌ای و سیاسی ایران

نتانیاهو شکست خورده است

نتانیاهو شکست خورده است
روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی به تیره شدن روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا اشاره کرده و نوشت: سیاست «بنیامین نتانیاهو» در قبال ایران به طور مستمر و در ابعاد راهبردی، شکست خورده است.
«آلون پینکاس»، دیپلمات و مشاور سیاسی صهیونیست که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان سرکنسول تل‌آویو در نیویورک خدمت می‌کرد، در مقاله‌ای برای روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از شکست راهبردی سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در قبال ایران و توافق هسته‌ای نوشت.
پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» به نقل از این روزنامه عبری نوشت: پینکاس می‌نویسد که سال‌های اخیر نشان‌دهنده «شکست مستمر» سیاست اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران است؛ در گذشته نتانیاهو در متقاعدکردن ایالات متحده به میزان «تهدید بودن ایران» موفق بود، اما امروز این موفقیت از بین رفته است.وی در ادامه می‌گوید: در ابعاد راهبردی بزرگ‌تر، نتانیاهو چندین شکست بزرگ دارد که مهم‌ترین آن‌ها روابط با ایالات متحده است. امروز تغییر قابل توجهی از «تحقق مبانی و انحراف از اصل مقدس برای چندین دهه» در سیاست تل‌آویو دیده می‌شود؛ قبلاً حمایت احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا از «اسرائیل، به موضوعی فراتر از سیاست داخلی آمریکا» تبدیل شده بود.دیپلمات صهیونیست در ادامه به عدم تاثیرگذاری مواضع نتانیاهو در جهان اشاره کرده و نوشت: «سطح ارزش نهادن به سخنان نتانیاهو در این زمینه در جهان به ویژه در آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و حالا به سخنان وی در این زمینه توجهی نمی‌شود».ادامه گزارش یدیعوت آحارونوت حاکی از آن است که دل مشغولی جدید نتانیاهو به دو موضوع مربوط می شود: اول اینکه گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران وجود دارد که اسرائیل در وهله اول با آن مخالف است و آن را نگران می‌کند. دوم اینکه، مانور روی تحولات ایران، برای نتانیاهو به فرصت و راهی برای ایجاد یک «وضعیت بحرانی» تبدیل شده که می‌تواند توجهات را از «بحران قضایی» درون رژیم منحرف کند.
«آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو می‌گوید که کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد.وی افزود: «اسرائیل با اهتمام تمام، این موضوع را دنبال می‌کند تا بداند که تهران چگونه تلاش خواهد کرد از این کشف به نفع خود استفاده کند».
روزنامه معاریو در ادامه نوشت: «قدرت نظامی ایران و ازسرگیری روابطش با کشورهای عربی و در رأس آنها، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، علاوه بر مانورهای نظامی دریایی این کشور با کشورهایی چون هند و پاکستان، منبع اصلی نگرانی اسرائیل است».این روزنامه صهیونیستی همچنین درباره روابط نزدیک ایران با اندونزی، بزرگترین کشور جهان اسلام، تقویت روابط راهبردی تهران با روسیه و چین ابراز نگرانی کرد.
معاریو پیش‌بینی کرد: «بزودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران به شدت افزایش یابد و این در شرایطی رخ می دهد که یک میدان بزرگ لیتیوم حاوی ۸.۵ میلیون تن - دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان پس از شیلی - در استان همدان واقع در غرب ایران کشف شده است». معاریو نوشت: «به این ترتیب ایران، دارای ۱۰ درصد از ذخایر "طلای سفید" جهان که در حال حاضر ۸۹ میلیون تن تخمین زده می‌شود، است و این اکتشاف _که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و ظاهراً اثربخشی تحریم‌های اعمال شده علیه آن را باطل کند_ یک "کارت برنده" برای این کشور به حساب می‌آید».به باور آنات هوخبرگ ماروم، این اکتشاف می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی و معدن و همچنین صنایع جهانی باتری‌های لیتیومی و خودروهای الکتریکی داشته باشد و انتظار می‌رود که همه این امور به نوبه خود منجر به تغییرات گسترده در اقتصاد و سیاست جهانی شود و بار دیگر خاورمیانه مرکز ثقل شود.
روزنامه رأی الیوم، با انتشار این گزارش، به نقل از یک مقام ارشد وزارت صنعت و معدن ایران نوشت: «این بزرگترین مخزن لیتیومی جهان است که در خارج از آمریکای جنوبی قرار دارد. ایران پس از شیلی که دارای ذخیره ۹.۲ میلیون تنی لیتیوم است، دومین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر لیتیومی است».
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پنجشنبه هفته گذشته (هشتم ژوئن ۱۸ خرداد ماه) در خصوص طیفی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوی تلفنی کردند، به بخشی از صحبت‌های خود با بلینکن اشاره کرد.بنا بر گزارش پایگاه خبری «عرب نیوز»، نتانیاهو که از هر فرصتی برای تبلیغ علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند، گفت: «من به بلینکن گفتم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، کمکی به مهار این برنامه نمی‌کند».نتانیاهو در حالی بار دیگر تلاش کرده که در مسیر احیای برجام مانع‌تراشی کند که اخیراً گزارش‌های مختلفی توسط رسانه‌های عبری مبنی بر ازسرگیری مذاکرات آمریکا و کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور منتشر شده است و کابینه نتانیاهو هم بارها مخالفت خود را با این مذاکرات ادعایی اعلام کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcgn39qnak9xz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی